Wat is SEA en wanneer is dit zinvol?

sea

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren via zoekmachines. Kort uitgelegd: Je koopt advertentieruimte in bij een zoekmachine door in een veiling te bieden op gekozen relevante zoekwoorden. Je advertenties worden getoond wanneer er op de gekozen zoekwoorden wordt gezocht en je rekent vervolgens af per klik op de advertentie. Elk zoekmachine heeft zijn eigen advertentieprogramma, maar gezien Google de meest gebruikte zoekmachine is zullen we het vooral hebben over het advertentieprogramma van Google: AdWords.

 

Wat kan SEA mijn bedrijf opleveren?

SEA kan jouw bedrijf op verschillende manieren helpen:
– Meer (relevante) bezoekers naar jouw website/webshop trekken.
– Merkbekendheid vergroten.
– Je concurrentiepositie verbeteren.
– Bezoekers van je website/webshop nog een keer verleiden tot een bezoek (remarketing).
– Groei van verkopen.
– Inzicht in data omtrent online zoek- en aankoopgedrag van jouw potentiële klanten.

 

Wanneer is SEA zinvol en wanneer niet?

SEA is zinvol voor kleine en grote bedrijven, regionaal, landelijk of internationaal opererend, bij verkoop van producten en diensten, maar ook non-profit organisaties. SEA is niet geschikt wanneer jouw product of dienst niet past bij het advertentiebeleid van Google. Google controleert alle advertenties op verboden content of beperkingen met betrekking tot content. Verboden is onder andere nagemaakte artikelen en gevaarlijke producten zoals vuurwerk en tabak. Beperkingen zijn onder andere gesteld bij erotiek, dating, politiek, alcohol, kansspelen en gezondheidszorg. Ook is het aan te raden om goed na te gaan of jouw potentiële klanten in het totale aankoopproces op enig moment ‘zoeken’ op het internet naar jouw product of dienst. Tegenwoordig wordt eigenlijk alles in Google opgezocht, maar als jij bijvoorbeeld focust op de zakelijke markt en vooral klanten via persoonlijke acquisitie of via jouw netwerk binnenkrijgt is AdWords wellicht niet geschikt.

 

SEA zelf doen of uitbesteden?

Voor beide valt iets te zeggen. Om het maximale resultaat uit SEA te halen heb je tijd, kennis en ervaring nodig. SEA is niet iets wat je eenmalig doet, maar zul je op regelmatige basis moeten onderhouden. De mogelijkheden binnen AdWords zijn enorm en dat maakt dat je het programma van AdWords echt moet ‘leren’ gebruiken. Ook verandert Google op regelmatige basis functies en voorwaarden, waardoor je moet zorgen dat je altijd op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen rondom SEA. Heb je de tijd, kennis en kunde in jouw eigen bedrijf? Dan heb je met het zelf doen van SEA meer controle vanwege de korte lijntjes. Heb je dat niet en ook niet de mogelijkheid om daarin te investeren? Dan is inhuren van een online marketing bureau een goede keuze. Zij hebben de expertise om het maximale resultaat uit SEA te halen voor jouw bedrijf, terwijl jij je ondertussen kunt focussen op jouw core business.

Lees ook 5 dingen die je wint als je AdWords uitbesteedt.

Online marketing staat nooit stil. Elke dag komen er weer nieuwe ontwikkelingen en inzichten bij en om het maximale resultaat te behalen voor onze klanten is het up-to-date houden van onze kennis een dagelijks onderdeel van de bedrijfsvoering.

Over ons

Bij deWebanalist houden wij ons bezig met online marketing en zorgen we ervoor dat onze klanten online goed vindbaar zijn. Wij vinden het belangrijk om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en delen dan ook graag onze kennis met jou.

Onze diensten

Wij bieden verschillende diensten aan op het gebied van SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising).

Blogs per e-mail ontvangen?

Meer blogs

Alle blogs

Reacties

Laat een reactie achter