Online zichtbaarheid: Hoe zoekt jouw potentiële klant?

Hoe zoekt jouw potentiele klant

 

Het is van belang om met jouw website en digitale zichtbaarheid aan te sluiten bij het zoekgedrag van je potentiële klant. Maar hoe doe je dat? Je moet weten hoe je klant zoekt, en waarnaar hij op zoek is. Online zoekgedrag verandert met de tijd mee, waarbij je moet letten op wat dit voor jouw (type) bedrijf betekent.

 

Mobiel zoekgedrag versus desktop

Met de komst van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets, is het zoekgedrag stevig verschoven naar steeds meer mobiel. Sinds oktober 2015 wint het aantal mobiele zoekopdrachten het zelfs van het aantal desktop zoekopdrachten. Meer dan de helft van al het internetverkeer komt van smartphones en tablets. Dit maakt dat een goede zichtbaarheid en weergave op mobiele apparaten nu belangrijker dan ooit is. Zorg er dan ook voor dat je website mobielvriendelijk is. Vergeet desktop desondanks niet: desktop blijft ook nog altijd belangrijk.

 

Zoekopdrachten voor jouw bedrijf

Om met je website goed vindbaar te zijn in de organische resultaten van een zoekmachine, is het belangrijk om te weten op welke termen jouw potentiële klant zoekt. Vervolgens moeten deze woorden op je website terug te vinden zijn. Hoe beter de zoekopdracht enerzijds en de content op je website anderzijds overeenkomen, hoe hoger jouw organisch resultaat voor die zoekopdracht. Dit heet search engine optimization (seo). Om belangrijke zoektermen vast te stellen, kun je denken aan vragen als:

–    Welke zoekwoorden gebruiken je klanten? Welke woorden gebruiken ze juist niet?
–    Wat voor variaties en synoniemen van deze zoekwoorden zijn populair?
–    Zijn zoekopdrachten van je klanten lokaal georiënteerd? Bevatten de zoektermen bijvoorbeeld een regio of plaatsnaam?
–    Zijn zoekopdrachten van je klanten oriënterend of concreet? Zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar informatie (termen als “wat is..”, “waarom..”, “recensie..”)? Zijn je zoekers koopgericht (“kopen”) of zoeken ze specifiek op merknamen (“Nike”, “Zalando”)?

Bij bovenstaande vragen is het belangrijk om kritisch te kijken waar de toegevoegde waarde zit voor jouw klant.
Vind je het lastig om zoektermen specifiek voor jouw bedrijf in kaart te brengen, dan kunnen wij je helpen met ons Zoekwoorden onderzoek.

Wil je inzicht in hoe vaak er wordt gezocht op bepaalde termen (zoekvolume) of welke zoekopdrachten het populairst zijn, kijk dan bij Google Trends.

 

‘Near-me’ zoekopdrachten

Zoekopdrachten via mobiele apparaten hangen vaak samen met een locatie. 30% van de mobiele zoekopdrachten zijn zogenaamde ‘near-me’-zoekopdrachten: opdrachten die lokaal georiënteerd zijn. Steeds vaker wordt gezocht op een term over openingstijden, bijvoorbeeld ‘nu open’. Dit betekent dat je de openingstijden op je website moet tonen, maar minstens zo belangrijk: je moet je Google Mijn Bedrijf op orde hebben. In de Google Mijn Bedrijf-omgeving beheer je in 1 keer je bedrijfsgegevens, zoals openingstijden op Google Maps, Zoeken en Google+.

Ruim 70% van de mensen die op een smartphone zoekt naar een product of dienst in de buurt, bezoekt vervolgens de fysieke winkel daadwerkelijk binnen een dag. Google heeft berekend dat 28% van die bezoeken uiteindelijk ook leidde tot een aankoop.

 

Gesproken zoekopdrachten

Ze klinken misschien nog ver weg, maar spraakgestuurd zoeken wordt al veel gebruikt om op internet te vinden wat je zoekt. Google en YouTube spelen hier dan ook op in, bijvoorbeeld door Google Voice Search.

 

Long-tail zoekopdrachten

Zowel gesproken zoekopdrachten als getypte zoekopdrachten zijn vaak long-tail. Deze opdrachten bestaan uit drie of meer woorden. Omdat long-tail zoekopdrachten specifieker zijn dan termen van een of twee woorden (short-tail), is hierop minder concurrentie. Wil je specifiek verkeer naar je website trekken, focus dan zeker op long-tail woorden die relevant zijn voor jouw potentiële klant.

 

Direct antwoord

Gebruikers van Google zijn ongeduldig. We willen direct antwoord op onze vraag en doen daar liefst niet al te moeite voor. Google speelt daarop in door relevante informatie snel en bovenaan te tonen. Is het voor jouw bedrijf van belang om je voorraad te tonen in Google, al voordat je potentiële bezoeker klikt? Of is je telefoonnummer belangrijk voor klanten, bijvoorbeeld als je met spoed een loodgieter zoekt. Heb jij geen telefoonnummer zichtbaar en je concurrent wel? Dan kan het goed zijn dat je potentiële klant naar je concurrent gaat.

 

Alles geprobeerd, maar organisch nog steeds niet sterk?

Zoek je op specifieke, belangrijke zoektermen en staat je website in de organische resultaten niet op de eerste pagina? We kunnen je helpen met het optimaliseren van je seo. Ook kan het zinvol zijn om AdWords in te zetten voor deze zoektermen. Neem contact met ons op voor een gesprek over wat in jouw situatie het best past.

Meer weten over AdWords? Lees Wat is SEA en wanneer is dit zinvol? of 5 dingen die je wint als je AdWords uitbesteedt.

De online markt verandert voortdurend, en dus veranderen wij mee. Om een optimale dienst te kunnen blijven verlenen en (waar kan) nog beter aan te sluiten bij klantbehoeften, vind ik het belangrijk dat deWebanalist zich blijft ontwikkelen. En als we de kennis dan toch zelf al hebben, waarom niet delen met anderen?

Over ons

Bij deWebanalist houden wij ons bezig met online marketing en zorgen we ervoor dat onze klanten online goed vindbaar zijn. Wij vinden het belangrijk om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en delen dan ook graag onze kennis met jou.

Onze diensten

Wij bieden verschillende diensten aan op het gebied van SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising).

Blogs per e-mail ontvangen?

Meer blogs

Alle blogs

Reacties

Laat een reactie achter