Google Penguin update 4.0: Wat betekent dit voor SEO?

Google Penguin update

 

Eind september 2016 is Google gestart met de uitrol van een nieuwe update in het link-algoritme van het zoekmachine: Penguin 4.0. De update wordt wereldwijd in alle talen uitgerold. Penguin is een onderdeel van het algoritme in Google, dat voor het eerst in 2012 werd geïntroduceerd. Er volgden meerdere updates kort achter elkaar, maar de laatste Penguin update was alweer bijna 2 jaar terug.

 

Penguin is 1 van de ruim 200 signalen in Google’s algoritme en detecteert onnatuurlijke links en geautomatiseerde strafmaatregelen. Penguin kijkt naar de kwaliteit van links met als doel linkspam tegen te gaan en deze websites te straffen. In de praktijk komt het er op neer dat Penguin websites aanpakt die links op grote schaal inkopen of gebruik maken van linknetwerken met als doel een hogere positie in de Google zoekresultaten.

 

Wat betekent dit voor SEO?

Google Penguin 4.0 is realtime

De data van Penguin wordt nu bij iedere crawl en herindexatie opnieuw meegenomen in plaats van op vaste momenten. Heb je je website een update gegeven en verbeterd? Dan zul je nu veel sneller de resultaten hiervan merken in Google. Websites worden namelijk nu veel vaker gecontroleerd op signalen die wijzen op linkspam. Daarvoor kon het weken en soms maanden duren voor je de effecten zag van link-aanpassingen op je website.

 

Dit betekent ook dat het link-algoritme nu continu binnen Google nieuwe patronen ontdekt en dus zonder grootschalige update dit direct toepast op het algortime. Google heeft daarom ook aangegeven dat nieuwe veranderingen binnen het algoritme niet meer worden aangekondigd. Het nadeel hiervan is dat de oorzaak van veranderingen in de ranking van je website steeds moeilijker te achterhalen zijn.

 

Google Penguin is niet meer site-wide

Google kijkt nu naar specifieke pagina’s in plaats van naar de volledige site. Een specifieke pagina die veel linkspam signalen vertoont kan dus apart gestraft worden door Penguin. De straf geldt dan niet direct voor de gehele site. Prettig omdat je zo kunt werken aan de kwaliteit van specifieke pagina’s, zonder dat je op de complete website veel organisch zoekverkeer mist door de penalty.

Check jouw website op linkspam

Voorkom dat je geraakt wordt door Penguin door een check te doen op de kwaliteit van links op en naar jouw website:
-Zorg dat er geen links op je website staan die niet relevant zijn.
-Zorg dat er geen links naar jouw website op lage kwaliteit websites staan.
-Monitor de kwaliteit van links op en naar je website regelmatig, omdat veranderingen nu snel effect hebben en je dus ook sneller moet handelen.

 

Focus op waardevolle content en kennis op jouw website in plaats van op linkbuilding. Snelle winsten in SEO zijn al een tijdje verleden tijd en deze Penguin update 4.0 bevestigt deze ontwikkeling nogmaals.

Online marketing staat nooit stil. Elke dag komen er weer nieuwe ontwikkelingen en inzichten bij en om het maximale resultaat te behalen voor onze klanten is het up-to-date houden van onze kennis een dagelijks onderdeel van de bedrijfsvoering.

Over ons

Bij deWebanalist houden wij ons bezig met online marketing en zorgen we ervoor dat onze klanten online goed vindbaar zijn. Wij vinden het belangrijk om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en delen dan ook graag onze kennis met jou.

Onze diensten

Wij bieden verschillende diensten aan op het gebied van SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising).

Blogs per e-mail ontvangen?

Meer blogs

Alle blogs

Reacties

Laat een reactie achter