‘Click-to-message’ functie in AdWords: Hoe werkt het?

click-to-message

 

Afgelopen maandag op 17 oktober heeft Google een nieuwe functie binnen AdWords aangekondigd, namelijk ‘Click-to-message’ of ook wel de message extension of berichtextensie genoemd.

Met de Click-to-message functie kan er direct vanaf de advertentie een sms-bericht worden verzonden. De afgelopen weken heeft Google de nieuwe functie getest bij een aantal adverteerders en de eerste resultaten zijn positief.

De message extension wordt ondertussen ook al in Nederland uitgerold.

Hoe werkt click-to-message in AdWords?

 

Door de nieuwe Adwords message extension als adverteerder in te zetten, kunnen consumenten direct vanaf de advertentie een bericht naar de adverteerder sturen. De functie wordt weergegeven als een text-button bij de advertentie. Als je op de button klikt, wordt de sms applicatie op de telefoon geactiveerd. Je kan dan direct een bericht sturen naar het opgegeven nummer van de adverteerder, want dit nummer staat al voor je ingevuld.

 

De adverteerder kan zelfs vooraf al een tekst instellen om bepaalde standaard handelingen nog gemakkelijker te maken.

Denk bijvoorbeeld aan het reserveren van een afspraak bij een schoonheidsspecialiste of een tafel in een restaurant. De pre-written tekst kan altijd nog aangepast worden door de verzender van het bericht.

 

De adwords Click-to-message functie kan gratis worden toegevoegd aan een advertentiegroep of zelfs een hele campagne. Het klikken op de text-button wordt gerekend als een klik binnen AdWords en op dat moment worden er kosten in rekening gebracht. In onderstaand screenshot van Google zie je het er uitziet in de zoekresultaten.

click-to-message

 

Met bedrijven communiceren via mobile messaging

 

Het wordt steeds normaler om via berichtendiensten zoals sms, Facebook Messenger en WhatsApp contact op te nemen met een bedrijf. Steeds meer bedrijven breiden hun klantenservice uit naar mobile messaging. Een logische stap gezien volgens Google gezien 2/3e van de mensen met een smartphone meer dan 5 keer gebruik maken van mobile messaging om te communiceren met anderen.

 

Berichten via mobiel versturen gaat gemakkelijk, snel en heeft een lage drempel. De behoefte om ook met bedrijven te kunnen communiceren via berichten groeit. Bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak, meer informatie te krijgen of om een offerte aan te vragen. Een groot voordeel volgens Google is dat de consument contact kan opnemen wanneer het hem of haar uitkomt en dus geen rekening hoeft te houden met bijvoorbeeld openingstijden of een rustig moment om even te bellen.

 

De eerste resultaten

Een uitgebreide testronde heeft al veel positieve reacties opgeleverd bij de adverteerders in AdWords. Travel Pass Group zag een verschil van 4!% van de conversieratio van message extension vergeleken met de andere AdWords extensies. Zij geven aan dat het onder andere prettig is voor de klant dat hij of zij wanneer het hem uitkomt een gesprek kan continueren.

 

Auto General spreekt zelfs van een 80% hogere conversieratio vergeleken met andere kanalen en bereikt nu een doelgroep die erg lastig te bereiken was: consumenten die de voorkeur hebben om via sms te communiceren en niet zo snel de telefoon zouden pakken of de moeite doen om een mail te sturen. Ook is het tijd- en kostenbesparend voor het bedrijf en zijn medewerkers.

We verheugen ons dan ook om de Adwords click to message snel in te zetten.

Online marketing staat nooit stil. Elke dag komen er weer nieuwe ontwikkelingen en inzichten bij en om het maximale resultaat te behalen voor onze klanten is het up-to-date houden van onze kennis een dagelijks onderdeel van de bedrijfsvoering.

Over ons

Bij deWebanalist houden wij ons bezig met online marketing en zorgen we ervoor dat onze klanten online goed vindbaar zijn. Wij vinden het belangrijk om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en delen dan ook graag onze kennis met jou.

Onze diensten

Wij bieden verschillende diensten aan op het gebied van SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising).

Blogs per e-mail ontvangen?

Meer blogs

Alle blogs

Reacties

Laat een reactie achter