Affiliate location extensie in AdWords

affiliate location extensie

 
Er is weer er een nieuwe advertentie extensie in AdWords geïntroduceerd door Google, namelijk de affiliate location extensie. Deze aankondiging deed Google op Google+ en volgt kort na de launch van de click-to-message functie oftewel de message extensie. Met de affiliate location extensie kunnen adverteerders de dichtstbijzijnde locaties van retailers tonen die hun producten verkopen.
 
Interessant als jouw product alleen of vooral door derde partijen verkocht wordt. Vooralsnog is de nieuwe affiliate location extensie alleen in de Verenigde Staten beschikbaar en wordt de extensie begin november volledig uitgerold.
 

“Near Me” zoekopdrachten groeit

 

Meer dan 30% van de mobiele zoekopdrachten zijn ‘Near Me’ zoekopdrachten en dat wil zeggen dat de zoekopdrachten locatie gerelateerd zijn. Het percentage ‘Near Me” zoekopdrachten blijft groeien en Google investeert daarom de aflopen jaren enorm veel in mobiel. Google gelooft dat micro moments de wereld van marketing en consumeren aan het veranderen is en investeert in haar producten om de bezoekers in Google de beste ervaring te geven.

 

Alweer bijna 8 jaar geleden introduceerde Google de locatie extensie, waarmee adverteerders de locatie van hun winkel of kantoor ook in de advertentie konden opnemen. Zo konden ze ook verkeer genereren naar hun locaties of de bezoeker snel laten zien dat er een locatie dichtbij huis of bijvoorbeeld werk ligt. De affiliate locatie extensie maakt het nu ook mogelijk om de locaties van retail zaken te tonen die jouw producten verkopen.

 

Met affiliate location extensies kun je potentiële klanten bereiken die nog in de oriëntatiefase zitten over wat te kopen en waar óf die juist in een ‘i-want-now’ moment zitten en diezelfde dag nog naar een retailstore gaan. Je helpt ze zo om dichtstbijzijnde retail winkels te vinden waar jouw producten verkocht worden. Affiliate location extensies zijn weer een stap verder van Google in target location based ads.

 

Hoe werkt de affiliate locatie extensie?

De affiliate locatie extensie is heel gemakkelijk in te stellen net zoals alle andere extensies in AdWords. Een consument zoekt op Google naar een product met bepaalde zoektermen. Jouw advertentie met de affiliate extensie komt vervolgens in beeld. De consument ziet de dichtstbijzijnde winkels waar jouw product wordt verkocht in de vorm van een adres of Google landkaart. Als de consument op mobiel heeft gezocht, krijgt hij direct de routebeschrijving naar het betreffende adres waar hij op klikt.

De advertentie ziet er in de Google zoekresultaten als volgt uit:

 

 affiliate locatie extensie
 

Vooralsnog is het een vooraf ingevulde lijst met retailers die Google beschikbaar stelt. Voor retailers natuurlijk belangrijk dat je op de lijst van Google staat. Echter veel meer informatie over hoe en wat is op het moment nog niet beschikbaar. In tegenstelling tot de locatie extensie, is er voor de affiliate locatie extensie geen link met een Google My business account nodig. Aan de achterkant ziet de affiliate extensie er zo uit:

 

 affiliate locatie extensie

 

De affiliate location extensie is dus perfect voor die momenten dat een consument op korte termijn op zoek is naar een winkel voor een specifiek product. 75% van de consumenten die op hun mobiel naar een lokaal bedrijf zoeken, bezoeken dat betreffende bedrijf binnen 1 dag. Belangrijk om daar dus op te spelen met de locatie extensie en nu dus ook de affiliate location extensie.

 

Als je gebruik kunt maken van store visits data kun je zelfs de resultaten van je advertenties op de offline visits meten voor de affiliate location extensie. Google geeft echter dat je hiervoor contact moet opnemen met jouw persoonlijke Google team voor meer informatie. We houden je op de hoogte wanneer de affiliate location extensie ook voor Nederlandse adverteerders beschikbaar is!

 

Online marketing staat nooit stil. Elke dag komen er weer nieuwe ontwikkelingen en inzichten bij en om het maximale resultaat te behalen voor onze klanten is het up-to-date houden van onze kennis een dagelijks onderdeel van de bedrijfsvoering.

Over ons

Bij deWebanalist houden wij ons bezig met online marketing en zorgen we ervoor dat onze klanten online goed vindbaar zijn. Wij vinden het belangrijk om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en delen dan ook graag onze kennis met jou.

Onze diensten

Wij bieden verschillende diensten aan op het gebied van SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising).

Blogs per e-mail ontvangen?

Meer blogs

Alle blogs

Reacties

Laat een reactie achter