AdWords: Hoe inzetten voor de feestdagen?

adwords feestdagen

 

Het laatste kwartaal van het jaar is een druk seizoen met sinterklaas, kerst, etentjes, stedentrips, uitjes en oudejaarsnacht. Traditioneel zijn de feestdagen gouden tijden voor retailers. Q4 is ook het kwartaal waarin het merendeel van de online aankopen plaatsvinden. Sinterklaas- en kerstinkopen worden veelal online gedaan.

 

Maar niet alleen cadeautjes voor sinterklaas- en kerst worden massaal ingekocht. Consumenten zijn ook op zoek naar producten voor zichzelf. Denk aan een mooie outfit en lekker eten en drinken. Maar ook bijvoorbeeld een restaurant voor de kerstbrunch, een stedentrip om oudejaarsnacht te vieren of een goede kapper en manicure voor de kerstdagen.

 

Allerlei aanleidingen voor de consument om online opzoek te gaan naar datgene wat zijn of haar behoefte vervuld. Het feestdagen seizoen is dan ook een belangrijk moment om online in beeld te komen bij potentiële klanten en hen te verleiden tot een aankoop of reservering.

 

Om je hierbij te helpen bieden wij de komende 2 weken een GRATIS feestdagen AdWords scan aan! Onze AdWords experts bekijken geheel vrijblijvend gratis jouw AdWords account. Zij beoordelen de huidige campagnes en geven allerlei waardevolle tips die jij direct kunt inzetten voor jouw bedrijf. Zo ga jij het maximale uit jouw AdWords campagnes halen het komende feestdagen seizoen.

 

Online aankopen tijdens de feestmaanden

 

In 2015 werden er ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaal van 16,07 miljard euro. Dat was een groei van 16,1% ten opzichte van 2014. Het merendeel van van de verkopen werden gerealiseerd rondom de feestdagen: 4,71 miljard euro. Bijna de helft van de Nederlanders koopt online tijdens de feestdagen. Opvallende steigers in dat laatste kwartaal waren online food/near food en online speelgoeduitgaven.

 

De piekdag lag in 2015 op 14 december. De piekdag vindt elk jaar weer iets later plaats. Consumenten doen dus steeds meer lastminute aankopen. Het merendeel van de aankopen vond via desktop plaats. Ongeveer een kwart koopt via zijn of haar mobiele telefoon.

 

Zoekopdrachten in Google in november en december

 

Begin november begint het zoekvolume op termen als ‘cadeau sinterklaas’ toe te nemen, waar het piek bereikt op 3 december. Veel mensen die lastminute opzoek zijn naar sinterklaascadeautjes. Het zoekvolume naar termen als ‘cadeau kerst’ begint ook in november langzaam te groeien, maar neemt pas een groeispurt wanneer sinterklaas bijna eindigt. De piek voor kerstcadeaus duurt ongeveer een week lang en vindt plaats ruim een week voor de kerstdagen zelf.

 

Consumenten beginnen dus al heel vroeg met zoeken, maar dit is vooral nog de oriëntatiefase. Ze zijn dan bijvoorbeeld op zoek naar een goed cadeau voor op hun verlanglijst. De daadwerkelijke aankopen vinden vooral kort voor de feestdagen plaatst en zijn dus veelal last-minute aankopen. Mobiele devices worden steeds vaker gebruikt in de zoektocht naar geschikte cadeautjes voor de feestdagen. In 2015 was dit 35% voor de sint-gerelateerde zoekopdrachten.

 

Online adverteren tijdens het feestdagenseizoen

In 2015 hebben bedrijven hun marketingbudget flink verhoogd tijdens het feestdagen seizoen tegenover in 2014 blijkt uit het Online Retail Seasonal Report in 2015 van Kenshoo’s. Het merendeel van het marketingbudget ging naar online marketing activiteiten zoals adverteren met AdWords en adverteren op Sociale Media. De winsten uit AdWords groeide met 15% en deze groei kwam met name door de groei van het aantal inkopen want het gemiddelde aankoopbedrag bleef vrijwel gelijk.

 

De meeste aankopen via AdWords vonden nog altijd plaats via desktop (41% van de omzet), terwijl mobiele aankopen achterblijven (16% van de omzet). Echter onderzoekers verwachten dat de aankopen via mobiel enorm gaan groeien en eind 2017 zelfs de desktop gaan inhalen. Dit jaar is het aantal mobiele aankopen in 4 maanden al met 27% toegenomen, dus komend feestdagen seizoen zullen de retailers dit ook gaan merken.

Met AdWords voorbereid op het feestdagen seizoen

 
Als adverteerder wil je natuurlijk goed inspelen op de trends tijdens het feestdagen seizoen. Budgetten worden vergroot en speciale promoties worden ingezet. Dat betekent ook dat de concurrentie groeit en de gemiddelde kosten per klik duurder kunnen worden. Als retailer en ondernemer daarom erg belangrijk om je online advertentiekanalen goed en tijdig voor te bereiden op komend feestdagen seizoen. Zo voorkom je dat je potentiële omzet misloopt.

 

Vraag daarom nu de GRATIS feestdagen AdWords scan aan! Door het toepassen van de tips & tricks van onze AdWords expert zijn jouw AdWords campagnes helemaal voorbereid op de feestdagen. Je ontvangt de resultaten van de AdWords scan in een mooie rapportage en onze AdWords expert nemen graag nog vrijblijvend contact met jou op om de feestdagen AdWords scan door te nemen.

Online marketing staat nooit stil. Elke dag komen er weer nieuwe ontwikkelingen en inzichten bij en om het maximale resultaat te behalen voor onze klanten is het up-to-date houden van onze kennis een dagelijks onderdeel van de bedrijfsvoering.

Over ons

Bij deWebanalist houden wij ons bezig met online marketing en zorgen we ervoor dat onze klanten online goed vindbaar zijn. Wij vinden het belangrijk om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en delen dan ook graag onze kennis met jou.

Onze diensten

Wij bieden verschillende diensten aan op het gebied van SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising).

Blogs per e-mail ontvangen?

Meer blogs

Alle blogs

Reacties

Laat een reactie achter