5 stappen naar een succesvolle AdWords advertentie

adwords advertentie

Waaruit bestaat een succesvolle Google AdWords advertentie? Ga je aan de slag met AdWords, dan zul je je hierin moeten verdiepen. Even snel een leuke advertentietekst schrijven is niet voldoende. Zonder goede afstemming op de gekozen zoekwoorden, de bestemmingspagina en de gewenste conversie, zal het resultaat tegenvallen.

Een goede AdWords advertentie is detailwerk en daarvoor moet je voldoende kennis hebben van AdWords. Op internet kun je veel informatie vinden met allerhande tips, maar waarschijnlijk zie je door de bomen het bos niet meer. Dan is het prettig als je een duidelijk stappenplan kunt volgen. Zo kun je effectief en zonder teveel tijdverlies een succesvolle AdWords advertentie maken.

Wij hebben al tientallen AdWords accounts opgezet met soms wel 50 verschillende AdWords advertenties in een account. We hebben onze kennis hierover verzameld en voor jou een kort maar krachtig stappenplan opgezet. Zo heb jij een goed beeld van hoe je het maken van succesvolle AdWords advertenties moet aanpakken.

Volg onderstaande 5 stappen om tot een succesvolle AdWords advertentie te komen.

Stap 1 Deel je advertentiegroepen zoveel mogelijk op in zoekwoorden en laat dit terugkomen in de AdWords advertentie

Voordat je je AdWords account gaat inrichten zul je moeten beslissen welke producten of diensten je wilt gaan adverteren. Vervolgens voer je een zoekwoordenonderzoek uit voor deze producten of diensten. De hoofdvraag hier is: “Welke zoektermen gebruiken potentiële klanten om jouw producten of diensten te vinden?”.

adwords advertentie advertentiegroepen

Wees kritisch! Stel je verhuurt privé sauna’s voor 2 tot 4 personen per sauna. Je biedt een aantal arrangementen aan, maar een overnachting is niet mogelijk. Als je een breed zoekwoord zoals ‘sauna’ gebruikt, zullen je advertenties worden getoond bij veel niet relevante zoekopdrachten. Iemand kan op zoek zijn naar een openbare sauna of naar de gezondheidsvoordelen van naar de sauna gaan. Of hij wil een saunacabine kopen voor thuis. Dit zijn allemaal mensen die geen intentie hebben om jouw privésauna te reserveren. Daarom wil je niet dat zij jouw advertenties te zien krijgen. Als zij op jouw advertentie klikken, is het weggegooid geld. Focus alleen op mensen die echt een koopintentie hebben. Zorg dus ook dat bijvoorbeeld ‘privé sauna met overnachting’ niet meegenomen wordt, want dit is een specifiekere zoekopdracht die jij niet kunt beantwoorden.

Maak een zo groot mogelijke lijst van zoekwoorden met een daadwerkelijke koopintentie. Bijvoorbeeld ‘privé sauna last minute’ of ‘privé sauna goedkoop’. Als iemand deze zoektermen gebruikt, dan heeft hij of zij over het algemeen duidelijk de intentie om daadwerkelijk een privé sauna te vinden die aan de zoekopdracht voldoet. Dat is een potentiële klant! Groepeer deze lijst met zoekwoorden in thema’s en maak een campagne per thema. Gebruik vervolgens deze lijst om je advertentiegroepen aan te maken per campagne. Probeer zoveel mogelijk per zoekwoord een advertentiegroep te maken en groepeer de zoekwoorden waar nodig. Dit geeft jouw de mogelijkheid om je advertenties af te stemmen op een zoekwoord. Daardoor kun je met je advertentietekst perfect inspelen op de zoekvraag van een potentiële klant. Zo val jij sneller op tussen alle algemene, concurrerende advertenties.

Stap 2 Kies 2 tot 3 belangrijke usp’s per product en/of dienst die makkelijk en helder te communiceren zijn in een AdWords advertentie

Nu je campagnes en advertentiegroepen zijn ingedeeld, is het moment daar om daadwerkelijk de advertenties te gaan maken. Voor we in AdWords gaan werken, pakken we eerst een groot vel papier of een notebook om aantekeningen te maken. Schrijf al je diensten en producten die je gaat adverteren op en houd daaronder ruimte om een aantal zaken bij te schrijven. Bedenk per product en/of dienst wat de belangrijkste usp’s zijn. Probeer de usp’s zo te formuleren dat deze kort maar duidelijk te communiceren zijn.

Terug naadwords advertentie usp'sar de privé sauna kunnen we denken aan unique selling points zoals “volledige privacy”, “Ook in de avonduren” en “Last-minute mogelijk”. Deze usp’s ga je straks gebruiken in jouw advertentieteksten. Bekijk per advertentiegroep en dus zoekwoord welke usp’s het meest belangrijk zijn voor de beantwoording van de zoekopdracht. Of maak meerdere advertenties per advertentiegroep per usp, zodat je straks in de resultaten kunt zien welke het beste scoren. Dan kun je bij het optimaliseren van de campagnes inzetten op de advertenties die het beste scoren.

Stap 3 Kies 2 tot 3 call-to-actions per product/dienst die passend zijn bij de conversie die je graag wilt genereren en gebruik deze in je AdWords advertentie

Net als bij stap 2 gaan we nu weer een aantal lijstjes maken met mogelijke call-to-actions per product of dienst waar je op wilt adverteren. Met een call-to-action probeer je de lezer van jouw advertentietekst over te halen tot een bepaalde handeling passend bij de conversie die jij wilt genereren met het adverteren in AdWords.

Denk voordat we de call-to-action gaan maken eerst na over de conversie per product of dienst. Wil jij bijvoorbeeld dat de lezer van jouw advertentie telefonisch contact opneemt, een reservering maakt, een online bestelling plaatst, een brochure download of bepaalde informatie tot zich neemt? Bij al deze verschillende conversies passen weer andere call-to-actions. Op het internet vind je ontzettend veel voorbeelden en ideeën van goede call-to-actions, dus Google voordat je je definitieve lijstje maakt. Ook bij je concurrentie kun je ideeën opdoen.

adwords advertentie call-to-actionsVoor de privé sauna zijn call-to-actions zoals ‘Reserveer nu!’, ‘Boek nu!’ en ‘Direct reserveren’ voorbeelden om te gebruiken. Ook hierbij is het de tip om verschillende advertenties met een andere call-to-action per advertentiegroep te maken. Na een tijdje, als er voldoende data is verzameld, kun je uit de resultaten halen welke call-to-actions het beste scoren en je campagnes daarop optimaliseren.

Stap 4 Zorg voor optimale landingspagina’s, waarbij de AdWords advertentie en de landingspagina op elkaar zijn afgestemd

Nu je campagnes en advertentiegroepen klaar staan en je goed in beeld hebt welke boodschap je wilt communiceren, is het tijd om naar de landingspagina’s te kijken. Deze stap wordt vaak overgeslagen, omdat het extra veel tijd vraagt om nieuwe pagina’s aan te maken of bestaande pagina’s op je website aan te passen. Echter als de pagina’s waar jouw advertenties naar toe leiden niet afgestemd zijn op de inhoud van de advertentie, kun je potentiële klanten weer snel kwijtraken. En dat terwijl je wel net geld hebt betaald voor de klik op de advertentie.

Helaas zien wij het ontzettend vaak dat een landingspagina niet goed is ingericht. Er mist bijvoorbeeld een opvallende call-to-action om de gewenste conversie daadwerkelijk te voldoen. De content op de pagina biedt geen relevante informatie passend bij de behoefte die de potentiële klant heeft. Een goede landingspagina’s speelt perfect in op de behoefte van de klant, bevat voldoende overtuigingselementen én haalt over tot actie. Ook voor het inrichten van je landingspagina vind je ontzettend voor inspiratie op het internet. Kijk wat passend is bij jouw bedrijf en product.voorbeeld AdWords advertentieadwords advertentie landingspagina

Zie hierboven een voorbeeld van een advertentie een bijpassende landingspagina voor een 10-daagse yoga cursus. Alles is gericht op de conversie ‘join the course’. Het exacte product (‘Yoga & Meditation’) en de toegevoegde waarde voor de potentiële klant (‘Essential Yoga for Busy People’) wordt nog eens duidelijk gecommuniceerd. En een afbeelding van een personen die beeld staat voor de klant werkt, want het houdt de aandacht van de bezoeker vast.

Stap 5 Maak gebruik van alle mogelijke extensies in je AdWords advertentie

Nu ook je advertentieteksten en landingspagina’s mooi op elkaar zijn afgestemd, is het tijd om je advertentie aan te vullen met de mogelijke extensies die AdWords biedt. Google voegt regelmatig nieuwe advertentie extensies toe, maar op dit moment zijn er de volgende opties: sitelinks, callout, structured snippet, location, call, app, price en review. Niet alle extensies zullen van toepassing zijn op jouw product of dienst, maar zet er zoveel mogelijk in!

Hoe meer extensies jij gebruikt, hoe hoger Google jouw advertenties waardeert. Dit heeft een positieve invloed op de kwaliteitsscore, waardoor je positie in de zoekresultaten verbetert en je kosten per klik omlaag gaan. Ook kun je door middel van de extensies nog meer informatie over jouw product of dienst communiceren naar een potentiële klant. Probeer dit in te zetten als extra overtuigingselementen en soms moet je daar een beetje creatief mee zijn.

adwords advertentie extensies

Je kunt extensies per account of campagne instellen, maar nog beter is per advertentiegroep. Dat is veel werk, maar daardoor kun je wel de advertentie extensies de boodschap in je advertentie ondersteunen. Zie hierboven hoe de call-outs, sitelinks en structured snippets ingezet kunnen worden voor het voorbeeld van de privé sauna.

Dit waren de 5 stappen naar een succesvolle AdWords advertentie

Hopelijk geven deze stappen jou houvast bij het opzetten van jouw AdWords advertentiecampagnes. Het kost even wat tijd en inspanning, maar dan weet je zeker dat jouw campagnes optimaal zijn ingericht en dat je geen geld weggooit met jouw AdWords campagne. Lees ook onze blog over de meest gemaakte fouten in AdWords. Eenmaal goed ingericht betekent naast regelmatig optimaliseren, ook de vruchten plukken van je succesvolle AdWords advertenties.

Online marketing staat nooit stil. Elke dag komen er weer nieuwe ontwikkelingen en inzichten bij en om het maximale resultaat te behalen voor onze klanten is het up-to-date houden van onze kennis een dagelijks onderdeel van de bedrijfsvoering.

Over ons

Bij deWebanalist houden wij ons bezig met online marketing en zorgen we ervoor dat onze klanten online goed vindbaar zijn. Wij vinden het belangrijk om zelf op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en delen dan ook graag onze kennis met jou.

Onze diensten

Wij bieden verschillende diensten aan op het gebied van SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising).

Blogs per e-mail ontvangen?

Meer blogs

Alle blogs

Reacties

Laat een reactie achter